E-útdíj: jön az újabb roham

Újabb rohamot hozhat a bevallási közreműködőknél a szeptember a Világgazdaságnak nyilatkozó vállalkozások várakozásai szerint. Bár lényegesen előnyösebb a GPS-alapú e-útdíj bevallás a fuvarozóknak, az érintett cégek egy része még mindig kivár.

Szeptembertől ismét megnövekedett érdeklődésre számít az e-útdíj kapcsán Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője. A bevallási közreműködőként is tevékenykedő cég vezetője elmondta, hogy augusztus a nyári szabadságolások miatt a fuvarozó szektorban is leállásokat eredményez. Ősszel viszont várható, hogy az eddigi viszonylati jeggyel élő fuvarozók is áttérnek a GPS alapú bevallásra részben a megnövekedett forgalmuk könnyebb menedzselése miatt, részben azért, mert hosszú távon költségkímélőbb lehet ez a megoldás.

Hasonló várakozásokról számolt be a Világgazdaság érdeklődésére Szász János, a Secret Control GPS Kft. kereskedelmi vezetője. Hozzátette, a cégnél azzal számolnak, hogy augusztusban ugyanannyi fedélzeti egységet (OBU) értékesítenek majd, mint eddig. A vállalat becslése alapján egyébként egészen az év végéig tart majd a fokozott érdeklődés az OBU-k iránt, az eladások folyamatos növekedésére számítanak.

A Secret Control bevallásra kötelezett ügyfelei, akik már használták a vállalat által beépített Webbase fedélzeti egységet szinte maradéktalanul igénybe vették az általuk kínált e-útdíj adatszolgáltatást is. Azok is így tettek, akik az elején bizalmatlanabbak voltak a Hu-Go rendszerrel kapcsolatban és kivárták mire megbízhatóvá válik a működés – mondta el Szász János.

A közel 10 ezer bevallóval – amelyek tizede újonnan szerződött a céggel – rendelkező Webeye vezetőjének közlése szerint az e-útdíj rendszer bevezetését követően a kezdeti időkben nagy volt az érdeklődés és az ajánlatkérések száma, majd a rendszer indulása után bizonytalanság alakult ki, és elkezdtek kivárni a fuvarozók. Inkább vásároltak viszonylati jegyeket addig, amíg a GPS alapú bevallást tovább nem fejlesztették.

Mivel ezek a fejlesztések folyamatosak, így ma már újra megvan a bizalom a fuvarozókban a rendszer iránt és napról napra többen csatlakoznak hozzá. A megoldás egyik nagy előnye, hogy valóban csak a megtett útszakaszért fizet az úthasználó és abban az esetben, ha menet közben eltér eredeti úti céljától, nem veszik kárba a korábban befizetett összeg. Bagossy Tamás közlése szerint megnövekedett az utóbbi időben a telematikai szolgáltatást igénylők száma is. Sokan ugyanis úgy gondolták, ha már úgyis GPS szolgáltatóhoz fordulnak bevallásuk menedzselése miatt, akkor igénybe veszik egyéb szolgáltatásaikat, hogy az útdíj kapcsán újonnan felmerülő költségeiket járműparkjuk hatékony üzemeltetésével kompenzálják.

Az e-útdíj rendszer bevezetése jelentős fejlesztésre késztette a bevallási közreműködőket a Secret Control például július elején megduplázta szervizhálózatát a fedélzeti egységek beszerelésének meggyorsítására, jelenleg pedig szerződéskötési fázisban vannak egy 25 telephellyel rendelkező partnerrel, így a tervek szerint szeptembertől több mint 100 ponton tudják majd elvégezni az OBU-k telepítését és karbantartását.

Fölényben a viszonylati jegy

A használatarányos útdíjrendszer működésének első hónapjában 14 milliárd forint volt a megszolgált útdíj, vagyis a fizetésre kötelezettek által megtett útszakaszok után fizetendő tarifa. Az első hónap 14 milliárd forintos forgalma azt prognosztizálja, hogy tartható lesz a kormány elvárása, ami az idei fél évre 75 milliárd, jövőre pedig már 150 milliárd forintos bevétel az e-útdíj rendszerből. Júliusban a bevétel mintegy háromnegyede a viszonylati jegyekből származott, míg a fennmaradó részt a bevallási közreműködőkön keresztül, fedélzeti egységek segítségével teljesítették a fuvarozók. Középtávon azonban az a cél, hogy megforduljon ez az arány. Erre jó esély van, hiszen már most is látszik, hogy ahogy a fuvarozók megismerik a fedélzeti egységek előnyeit egyre többen választják ezt a megoldást.

Szerző: Kalocsai Zoltán
 
forrás: www.vg.hu